måndag 14 oktober 2013

Smått och Gott: LG G2

Under de två veckor som har gått har jag försökt att så noggrant som möjligt ge er en klar bild över hur de olika stora funktionerna fungerar. Men ofta är det inte kameran eller skärmen som får dig att älska en telefon, utan istället är det alla de där småsakerna som tillsammans gör det till en väldigt kompetent telefon. Detta är fallet med G2.

Knock On/Off

På grund av den annorlunda placeringen av strömknappen är det många som har frågat mig hur jag tar mig åt om jag ska tända skärmen när den ligger på bordet. Detta är något som LG löst riktigt smidigt. För att tända skärmen trycker du bara två gånger snabbt efter varandra på skärmen. Om telefonen har varit i viloläge länge kan det ibland krävas två försök, vilket ändå ter sig ske väldigt snabbt. Men hur släcker man skärmen då? Jo, antingen kan du dubbeltrycka på en ledig yta på hemskärmen, eller så kan du i vilken app som helst dubbeltrycka på notifikationsbaren. Jag kan säga att efter att ha använt detta har jag svårt att vänja mig vid att trycka på en knapp när jag handskas med andra telefoner.

Trådlös delning



Nuförtiden ska allting gå väldigt snabbt, och tack vare trådlös fildelning går det dessutom väldigt simpelt. I notifikationsbaren kan du snabbt aktivera trådlös lagring. Då dyker en webbadress och ett lösenord upp. Sedan kan du lägga till G2'an som en trådlös server på din dator. Vips! så är hela filsystemet där. Det är ungefär som dropbox, utan uppladningen. 

Inställningar för Notifikationsled



Förutom att du kan stänga av och på notifikationsleden kan du dessutom anpassa den en del. Du kan nämligen välja för vilka notifieringar du vill att den ska lysa. Exempelvis kanske du vill att den ska lysa när du har missat ett samtal, men inte när du får ett nytt mail. Något som är tråkigt är att alla tredjepartsappar har kopplats till en enda kategori. Själv skulle jag gärna ha notifikationer för Twitter, men inte Facebook. Dessutom saknas möjligheten att ändra färgen, något som skulle vara behändigt eftersom att du då direkt kunde veta om du missat något viktigt eller någon bara vattnat sina blommor på FarmVille.

Tyst läge



Att bli väckt mitt i natten av ett nytt mail är inte alltid så kul, och med tyst läge kan du enkelt välja att stänga av alla ljud och vibrationer automatiskt mellan två tider på dagen, eller snarare, natten. Jag vet med mig själv att många kanske inte gillar att sätta på detta, ifall att du skulle missa något livsviktigt. Därför kan du ställa in att låta vissa samtal gå igenom, även under tyst läge. Du skapar helt enkelt en "whitelist" över personer som du vet bara ringer i nödläge. Dessutom kan du göra så att om en person ringer två gånger snabbt efter varandra går det andra samtalet igenom. 

Ändra mjukvaruknapparna



LG har verkligen sett till att användarna ska få bestämma: Vill du kunna ändra något, så ska du bannemej kunna det. Och detta gäller även för mjukvaruknapparna. Du kan enkelt lägga till en genväg för Quick Memo eller för att dra ner notifikationspanelen. Men jag tycker LG har valt fel saker här. Jag skulle mycket hellre se att man kunde lägga till en dedikerad multitaskingknapp som i Androids originalutförande. Det hade hjälpt mycket och hade snabbat på bytet mellan appar en del. 

Slide Aside



Har du någonsin haft två, tre appar som du bara måste hålla igång samtidigt, utan att RAM-minnet rensar en av dem. Det är exakt så här Slide Aside funkar. Med en enkel trefingerssvep till vänster har applikationen lagrats. För att komma tillbaks till de lagrade apparna sveper du, naturligtvis, åt höger med tre fingrar.

På exemplet ovan håller jag på med skolarbete, och har därför uppe en artikel samtidigt som jag skriver på ett dokument. Med Slide Aside går det enkelt och snabbt.

Smart Popup?



Något som jag är grymt tacksam över är något som jag själv kallar för Smart Popup. Vad det innebär är att om du kopplar in en hörlurskabel dyker det upp en rad med appar längst ner på skärmen, ex. Musikappen, Youtube och Video. Du kan såklart även (Som med mycket annat i G2) anpassa vilka appar som ska dyka upp, så att du kan välja dina egna favoritappar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates