torsdag 17 oktober 2013

Mediekonsumtion på G2!

Jag har i min appserie tittat på nästan alla appar. Men jag tänkte att det var lättare att vänta med medieapparna till sist, för att få dem samlade. Här kommer mitt intryck av mediaapparna.

Musik






Normalt sett brukar jag använda Google Play Musik, eftersom att jag med den strålande 4G-täckningen på G2 numera till stor del förlitar mig på molnbaserade tjänster. Men jag tänkte att jag var tvungen att titta lite på appen ändå, så jag laddade över lite låtar till telefonen. När du öppnar appen kommer du direkt till låtlistan. Det finns utöver det sex andra flikar, som du dessutom kan ta bort eller byta ordning på. Flikarna är som följer: Låtar, Album, Artister, Genrer, Spellistor, Mappar och Närliggande enheter. Dessutom ligger en Dropbox-flik allra längst till höger.

De första sex är rätt självförklariga, men de två andra?

Närliggande enheter:
Här kan du hitta alla medieservrar i nätverket. Tyvärr måste enheten du kopplar upp mot stödja DLNA, vilket tunnar ut vad som stöds med en hel del.

Dropbox:
Jag blev smått chockad när jag såg detta! Dropboxintegrering i en standardmusikspelare! Extremt bra sätt att spara plats på det interna minnet, och väldigt smidigt för mig då jag redan hade en del musik uppladdat på Dropbox. Låtarna hittades snabbt och fördröjningen för att spela upp dem var under två sekunder via hyfsad Wi-fi hastighet. Om du vill spara lite på din bandbredd kan du även cacha filerna på din telefon så att ingen internetuppkoppling krävs. Detta går på ett par sekunder.

Musikwidgeten.
Skärmen som visar vad du spelar just nu upptas mest av ett albumomslag, men "annorlunda" funktioner är exempelvis att det finns en Youtube-knapp för att snabbt hitta musikvideor och covers och equalizer-knappen, som leder till en välarbetad equalizer med ett antal förinställningar. Du kan dessutom dela musiken med högtalarna eller tv:n via wi-fi med ett enda knapptryck. När du bytar till landskapsläge finns dessutom låtlistan med på skärmen.

Musikappen har slagit på stort med ett slags metalltema. Jag tycker att det är riktigt snyggt, men det är bra att de inte släpper lös fullständigt. Det känns lagom simpelt och programmet är enkelt att använda och förstå. Ungefär som LG's interface rent generellt.

Widgeten till musikappen är tyvärr rätt hemsk om jag får säga det själv, då bl.a. symmetrin är ickeexisterande och den ser väldigt rörig ut. Däremot är widgeten på låsskärmen med QuickWindow-skalet rätt okej. 

Video





Tack vare LG's 5.2 tum stora skärm kan jag säga att jag för första gången verkligen kan njuta av video på en smartphone. Tyvärr är den inkluderade videoappen långt ifrån strålande på vissa plan. 

Startskärmen visar alla dina videoklipp i namnordning. Detta är lite jobbigt då det innebär att de äldsta klippen visas högst upp (de har lägst videonummer, se screenshot). Om jag ska visa en video på min telefon är det väl ändå troligast att det är den nyaste? Men sån tur var går detta att ändra då du kan sortera efter titel, datum, storlek och typ. Vad "typ" innebär vet jag dessvärre inte riktigt. Du kan även ändra visningsläge från rutnätet till en lista eller mappar.

Förutom fliken videoklipp finns även här två andra flikar: närliggande enheter och Dropbox. Men istället för att ha flikar att svepa mellan finns det en liten lista som expanderas där du kan välja var du vill leta efter dina videor. Vill tillägga ännu en gång att Dropbox-integrationen funkar klockrent!

QSlide-fönstret är som gjort för video och funkar perfekt.

Men som jag skrev i början är videoappen långt ifrån suverän. Problemet med den är att stödet för filer är väldigt snavt. Men det är ingen fara på taket: Du kan enkelt installera andra kompetenta videospelare från Google Play.

Sammanfattning

Hur är det då att konsumera media på G2? Jo, ljudet är riktigt vasst, även med de strålande inkluderade hörlurarna. Videon är bekväm att titta på tack vare den stora skärmen. Detta är egentligen allt du behöver veta, eftersom att du själv tack vare Androids öppenhet kan installera din egna musik- och videospelare. Om du vill använda apparna som kommer med telefonen funkar det bra också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates