måndag 7 oktober 2013

Skärmen hos LG G2

Jag har tidigare skrivit lite om skärmen i mitt inlägg om första intryck, men idag hade jag tänkt att gå lite djupare in på det hela. Här kommer helt enkelt en recension av skärmen i LG:s nya flaggskepp, G2. 

Skärmen är av typen LCD, eller som LG föredrar att kalla det "True HD-IPS". Den är 5,2" stor, men på grund av de minimala kanterna omkring är telefonen nästan jämförbar i storlek med HTC One, som bara får plats med en skärm på 4.7 tum. Skärmen, tillsammans med de minimala kanterna, är en av telefonens starkaste sidor.

Upplösning och skärpa


Trots lägre PPI har G2 en skarpare display än S4.

G2 har som alla andra flaggskepp år 2013 utrustats med en Full HD-skärm, alltså 1920x1080 pixlar. Detta ger en ppi på 423, vilket praktiskt sett innebär att du inte ser pixlarna om du inte anstänger dig och håller mobilen ca 5 cm från ansiktet, vilket efter några sekunder orsakar enorm huvudvärk. Pixlarna är anordnade i en RGB-matris, vilket innebär att det finns tre olika pixlar; en blå, en grön och en röd. Detta är en klar fördel mot ex. Galaxy S4 med sin RG/BG-matris.


Färgåtergivning och ljusstyrka


Innan jag skriver de kommande raderna vill jag bara göra en sak klar: Min åsikt är inte nödvändigtvis din åsikt, och vilka färger man föredrar är högst personligt. Färgåtergivningen på G2 är fantastisk. Tack vare de små kanterna "poppar" verkligen skärmen. Jag föredrar klart färgerna framför ex. Galaxy S4s skärm, men en sak jag kan uppleva är att displayen är lite kall, dvs. att vita partier blir lite blåaktiga. I direkt motsats finns, som sagt, S4 med översaturerade färger. Att tillägga är även att svärtan är näst intill perfekt.

Skärmen har en ljusstyrka på ca 440 nits, vilket är lite lägre än ex. HTC One, men slår andra konkurrenter som Galaxy S4 med hästlängder. S4 har nämligen under 300 nits i ljusstyrka.

Betraktningsvinklar


Betraktningsvinklarna är klart bättre än flera av flaggskeppen från andra tillverkare . Skärmen bevarar sin kontrast, men färgåtergivningen tar sig en liten smäll. Från höga vinklar blir helt enkelt skärmen lite kallare. Tack vare den höga ljusstyrkan är detta dock inte ett lika stort problem.

Avslutningsvis kan sägas att förutom att G2 har en strålande färgåtergivning och skärpa är en av anledningarna att skärmen känns så bra den stora displayen. 5.2 tum ger helt enkelt en bättre upplevelse inom allt från att titta på film och spela till att bläddra bland webbsidor och läsa dokument.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates