torsdag 10 oktober 2013

Kameratest!

Något som inte så länge har varit självklart är att man ska kunna ta bilder var som helst och hur som helst. Men på bara några år har kameratekniken i telefoner evolutionerats flera gånger om. Just nu pågår dessutom ett Megapixelrace, vilket helt enkelt innebär att tillverkare packar in så hög upplösning i kamerorna som möjligt. Men är det här bra? Det varierar. Detta har HTC vågat bevisa då de med sin 4 MP-kamera i HTC One stod upp och satsade på större istället för fler pixlar.

För att komma till saken har LG G2 utrustats med en 13 MP-kamera, något som får ses som standarden 2013. Dessutom kommer kameran med optisk bildstabilisering, vilket på pappret ska göra bilderna skarpare och helt enkelt, lite bättre. Kameran är dessutom täckt av safirglas för extra bra hållbarhet. Men hur står sig då kameran i G2 mot resten av de stora flaggskeppen?

Om jag får säga det själv tycker jag att kameran funkar alldeles utmärkt. För att inleda kommer här lite provbilder. Bilderna är tagna i högsta upplösning (13 MP) med Normalläget om inget annat anges. Såklart är ingen av bilderna redigerade i efterhand.

10 MP (Bred)

10 MP (Bred), HDR.









Som ni förmodligen märker försökte jag så gott som möjligt att utmana autofokuseringen, framförallt med blombilderna, och det är något som jag tycker G2 hanterade rikitgt bra. Detta är definitivt den starkaste punkten i kameran hos G2, att närbilderna ger en oerhörd skärpa och dessutom klarar av att fokusera på huvudelementet i bilden. 

Landskapsbilderna är också väldigt fina, även om jag tycker att färgåtergivningen i normalläget ibland kan bli lite för mörk. Men för att lösa det här problemet är det bara att byta över till HDR.

En del bilder jag har tagit har jag dock blivit väldigt misslyckad med, speciellt om det är ljusa moln ute. Ex. kan då molnen bli näst intill vita, vilket rätt ofta gör så att djupet i bilden försvinner. Dessutom kan vissa naturbilder bli väldigt färglösa, som ex. den här:

Trist.

Här ser man rätt tydligt att det vanligtvis gröna gräset helt förlorat sin lyster och allt blir, om man ska uttrycka sig korrekt, livlöst.

Men overall är jag än så länge grymt imponerad av G2:s kamera, som jag ser som snäppet vassare än Galaxy S4s.

Skärpan är snäppet vassare än alla telefoner som är ute just nu (Förutom Xperia Z1), och bilder blir kristallklara. Anledningen till detta är till stor del 9 punkters autofokus, vilket är betydligt mer än de flesta andra telefoner.

Hur blir inomhusfoton då? Jo, som förväntat blir de väldigt bra. G2 klarar av att behålla ljuset och dessutom påverkar mindre ljusinsläpp inte bildkvalitén i form av brus särskilt mycket. Färgerna blir precis lagom varma, och allt går snabbt som attan!

Det här var allt om kameran idag, men imorgon kommer jämförelser mellan olika lägen och inställningar, så kom gärna tillbaka då!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates