onsdag 2 oktober 2013

App of the day: Kontakter

God eftermiddag! Idag hade jag tänkt starta en ny miniserie där jag varje dag kommer att titta noggrannare på en app. Med tanke på att det finns över 30 stycken inkluderade i LG G2 kommer jag främst fokusera på de viktigaste.

Idag kommer jag ta en titt på kontakter, som är kärnan i mobilen.



När du startar kontaker leds du till kontakt-fliken. Det här säger sig självt, det är helt enkelt en lång lista av alla dina kontakter. Du kan dessutom välja från vilka konton kontakterna ska visas. LG har dessutom på toppen av sidan lagt till ett sökfält och tre knappar: Qslide-knappen, VuTalk och en knapp för att skapa en ny kontakt.

Men det finns hela fem flikar. Samtalsfliken är nog den du kommer använda mest: här finns en knappsats för att skriva in nummer och en s.k. smart dial finns också, så du kan söka med siffrorna (ex. 5 = JKL). Även på samtalsfliken finns en Qslide-knapp.

 Nästa flik är Historik. den är rätt straight-forward: det är helt enkelt en lista av inkommande, utgående och missade samtal. Det finns även en flik för favoriter, och en för grupper som är rätt användbara.

Jag har flera gånger i den här recensionen nämnt Qslide-knappen. LG har nämligen i G2 inkluderat en funktion som tillåter dig att placera små "miniappar" på skärmen, något som har visat sig användbart. Du kan själv flytta fönstret, och dessutom ändra storlek och genomskinlighet. När det gäller kontakt-appen finns det två flikar: kontakter och Samtal. Dessa fungerar precis som i den vanliga appen.


Det finns en hel del inställningar att göra i Kontakt-appen, något som kommer att göra en del anpassare glada, och det känns bra att LG låter användare bestämma mer själva. 

Överlag är designen i kontaktappen dock något stel och tråkig. Jag tycker att LG hade tjänat på att ta bort mycket av de gråa elementen, och gjort en enklare designen utan skuggor etc. Här kunde LG gärna fått snegla på Googles eller Microsofts gränssnitt. Du kommer förmodligen, om du fortsätter att läsa mina inlägg, se ett genomgående tema: Jag är inte ett jättestort fan av LG:s design.

Det här var allt för den här gången, men det kan hända att det kommer ett till inlägg senare ikväll. Imorgon kommer jag tyvärr dock inte kunna skriva något, utan kommer vara iväg hela dagen. Men jag kommer tillbaka på fredag med flera spännande artiklar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates