söndag 6 oktober 2013

Anslutningshastigheter

Tjena! Nu är det sista dan i veckan och det är dags för mitt sista inlägg kringgående prestandan (förutom min stora recension om någon vecka), och idag kommer det att handla om hur bra de olika uppkopplingarna till LG G2 funkar. Detta inkluderar bl.a. Wi-fi, 4G och Bluetooth, men även exempelvis GPS och NFC. Sen kommer jag även nämna lite om Miracast och Micro-USB.

Wi-fi

Wifi är (iallafall för mig) den viktigaste uppkopplingen då jag spenderar den mesta av tiden där Wi-fi åtkomst finns. Och när det gäller LG G2 funkar detta briljant. Hemma hos mig har vi en maxhastighet ner på 10 mbps, och nära routern ligger G2 på runt 9. Däremot är maxhastigheten låg upp, och här ligger LG:n ändå nära maxvärdet. Svarstiden är rätt bra när jag jämför med ex. min laptop.

GSM

Täckningen har tyvärr (generellt) varit mindre bra med G2. Ofta får jag bara två pluppar inne i huset och tre utomhus, medans tidigare telefoner (nästan alltid) haft minst fyra inomhus. Jag vet inte om det beror på att det är en annan skala de mäter på med högre maxvärde, eller om mottagningen helt enkelt är sämre eftersom att det inte är några störningar i signalen under samtal. Vad det än är hoppas jag att LG tar en titt på det och fixar det så snart som möjligt i en uppdatering.

3G / 4G (LTE)

När det gäller mobil data flyter allt på som smör. Mottagningen är verkligen kanon när det gäller 4G, och nästan lika bra med 3G/EDGE. Snapdragon 800 har inbyggt stöd för LTE-a, en ny teknik som teoretiskt stödjer hastigheter på upp till 150 mbps. Tyvärr finns det inget stöd bland svenska operatörer för så höga hastigheter just nu, men det kan kännas skönt att G2 är framtidssäker och har stöd för kommande teknologier. I praktiken är maxhastigheten via Telias 4G strax över 50 mbps ner och en bit över 10 mbps upp.

GPS


GPS:en i LG G2 har fungerat precis som jag önskat. Den låser direkt till 24 satelliter, och går snabbt ner till en noggranhet i position på runt 3 m. På kartan ovanför tog jag en löptur och GPS:en är här på rätt ställe överallt. Överlag sjukt imponerad. Det är värt att notera att testerna togs utan hjälp från Wi-fi eller 4G.

Bluetooth

Ibland när man inte hittar USB-kabeln eller snabbt måste dela en fil med någon är Bluetooth grymt användbart. G2 kommer med den senaste versionen, 4.0, vilket är en standard för de nyare flaggskeppen. Prestandan är, som förväntat, mycket bra.

NFC

Den nyaste av alla trådlösa anslutningar, NFC, är lite svår att testa då det inte finns så många användningsområden än så länge. NFC presterar i samma nivå som på alla andra flagskeppstelefoner idag.

IR

Infraröd i sig är en gammal teknik, men används flitigt inom fjärkontroller till TV-apparater och andra hemapparater. Detta eftersom att energiförbrukningen är väldigt låg. Även i LG G2 finns infraröd, och det är faktiskt väldigt användbart. LG inkluderar nämligen en app vid namnet Quick Remote, som kan kontrollera istortsett alla produkter med en infraröd sensor. Jag kommer att gå närmare in på den här appen senare under testperioden, men bara för att klargöra är detta en av mina favoritfunktioner i telefonen. 

Micro-USB

LG G2 har utrustats med en specialare av en microUSB 2.0-port. Överförning av en testfil (176 MB stor) tar ca 7 sekunder att kopiera till datorn medans en annan fil som är på 266 MB tar 18 sekunder att överföra till telefonen från datorn. Det får ses som ett mycket positivt resultat. Ett sd-kortstest får fram skrivhastigheten till 18 MB/s och läshastigheten till över 40 MB/s.

Jag skrev tidigare att micro-USB porten på G2 var en "specialare". Ni kanske undrar vad jag menar med det. Jo, det är så att en vanlig Micro-USB 2.0 port har 5 pins/kontaker i sig. Men kollar man noggrannare på porten i G2  så verkar det finnas flera extrakontakter. Vad detta innebär är svårt att veta. Snapdragon 800 har inbyggt stöd för micro-usb 3.0, och det är inte omöjligt att LG har en överraskning på gång med en ny kabel etc. för snabbare överförningshastigheter. Men som det verkar just nu kommer de extra kontakterna att förbli oanvända. Man kan hoppas på det bästa :-)



Detta var allt för denna veckan! Tack så mycket till er som läst och imorgon är jag tillbaka med ett spännande nytt test som kommer att handla om kameran. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates