lördag 5 oktober 2013

Batteriet hos LG G2

När jag fick min LG G2 var jag väldigt spänd på flera saker, men en sak som stod ut var nog batteritiden som jag hade läst skulle vara riktigt bra. Nu har jag själv haft min telefon i snävt sagt sex dagar och hade tänkt skriva en egen utvärdering.

LG G2 har ett stort batteri.
LG G2 har utrustats med ett batteri på hela 3000 mAh, något som är massivt jämfört med ex. iPhone 5s med ynka 1560 mAh. Men för att stå ut i mängden ännu mer är batteriet dessutom byggt med ny SIO+ teknik. Detta innebär helt enkelt att batteriets anod är konstruerad av silikon istället för grafit. Praktiskt sett möjliggör detta ett mindre batteri med samma kapacitet.

 En annan nyhet i G2 är GRAM (Graphical RAM), en ny skärmteknik som ser till att skärmen inte uppdateras i onödan. Det funkar helt enkelt så att det finns en cache av skärmen i GPU:n som den skickar ut varje gång, istället för att den skickar ut en ny bild. Detta gör så att delar av processorn tillåts att stängas ned. Enligt LG verkar det röra sig om 10% batteri som sparas per laddning, och det är en väldigt välkommen förbättring.

Hur fungerar alla förbättringar i praktiken då? Jo, vad allt detta innebär är att du kan använda telefonen kraftigt utan att behöva oroa dig om att ta dig igenom en arbetsdag. Du kan t.o.m ta dig igenom två. För att sammanfatta: Du behöver inte längre skynda dig till laddaren under mitten av dagen eller gå hela kvällen utan att använda telefonen för att du bara har 3% batteri kvar.

Om du, mot förmodan, snabbt måste ladda din telefon välkommnar G2:an dig med öppna armar. Med G2's ladddare på 1.5 A tar det bara ca 2 timmar att ladda telefonen från tom till full.

Jag är otroligt glad över vad LG gjort med batteriet, och det är skönt som omväxling att det finns tillverkare som verkligen satsar på ny batteriteknik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates