tisdag 15 oktober 2013

Apps of the day: Resten!

LG G2 levereras med över 50 appar, men de flesta är inte så interessanta eller helt enkelt för uppenbara för att skriva något om. Jag har redan skrivet ett par Apps of the Day, men nu börjar det bli lite "lättare" appar som helt enkelt inte finns så mycket att skriva om. Jag hade iallafall nu tänkt skriva om de appar jag inte redan tagit upp.

Aktivitetshanteraren



En av de största debatterna när det gäller Android har alltid varit: Krävs det en aktivitetshanterare eller inte? Faktum är att tack vare G2's stora RAM-minne är det förmodligen sällan du kommer att använda appen. Men om någon applikation helt plötsligt skulle bete sig konstigt kommer det bra till hands att enkelt kunna stoppa den. 

Filhanterare



Toppen att LG valt att inkludera en filhanterare i G2. Dessutom är den enkel och snabb att använda. Här kan du flytta och redigera alla filer i telefonen. Startskärmen länkar snabbt till de olika medietyperna för att snabbt komma åt sånt som är viktigt, men du kan även komma åt hela sd-kortet. Ännu en bra grej är att du kan koppla filhanteraren med Dropbox, så att du slipper installera appen.

Något som är en nyhet för mig är att du kan lägga till mappar till hemskärmen för snabb access. Även i filhanteraren inkluderas ett Qslide-fönster. Det finns inte några jättestora möjligheter med det här, men alltid kul att det finns.

LG Backup




LG har satsat stort på att man ska kunna byta enkelt mellan telefoner. Notera dock att det bara gäller om den andra telefonen är en LG G2. Appen fungerar nämligen som en backup ifall du skulle drabbas av dataförlust eller vara tvungen att byta telefon. Här kan du säkerhetskopiera istortsett allt på telefonen och sedan återställa det på din andra telefon.

Life Square


En app som samlar dina dagliga händelser för alltid i en logg som du kan läsa för att sedan titta tillbaka på med nostalgi. Jag är inte 100% säker på varför en sån här app finns, eller rättare sagt, jag personligen ser ingen vidare användning för den. Men den går att avinstallera om så önskas, så det är väl bara bra att den kommer med telefonen.

Miniräknare




En av de första sakerna jag kollade när jag fick min G2 var hur miniräknaren såg ut. Det är nämligen en väldig skillnad mellan de olika tillverkarna på hur välgjorda de är. Samsung har massor med olika knappar, medans exempelvis SONY har kört på en betydligt sämre layout med mycket större knappar där du måste svepa mellan olika sidor, för att inte ens då få lika många beräkningssätt. Jag kan med glädje berätta att LG:s miniräknare påminner betydligt mer om Samsungs, om inte har den nästan ännu mer saker att räkna med. Dessutom bjuder LG på ett Qslide-fönster, vilket gör att du kan göra enklare beräkningar utan att öppna appen.

Quick Translator



Här kan du skanna text för att automatiskt översätta den till ett lämpligt språk. Ord funkar perfekt från engelska till svenska. Dessutom funkar rader för det mesta helt okej. Men hela stycken är verkligen näst intill värdelöst. Om du kollar på screenshoten ovan fick jag knappt fram ett enda vettigt ord. Jag tror att det beror på tidig mjukvara, för G2's kamera är så skarp att den borde klara av att tyda bokstäverna väl. Quick Translator är för övrigt rätt smidig om du snabbt behöver översätta ett ord.

Men Quick Translator funkar även med talöversättning från ett språk till ett annat, vilket kan vara mycket händigt om du är ute och reser. Jag blev faktiskt positiv till funktionen, och engelska klarar den utan problem. Men ibland har den något emot min franska. En negativ sak, och en av de första buggarna jag stött på i G2, är att när jag försöker byta språk vid tal så stannar appen. Det här måste fixas omedelbart!

Safety Care



När din telefon blir stulen eller borttappad är det här en smidig app för att hjälpa dig lokalisera den. Du kan skicka ett nödsamtal till telefonen som sedan ex. skickar ut positionsinformation till förvalda kontakter. Du kan även skicka ett meddelande om din telefon har varit inaktiv under en längre tid.

Men det finns helt klart bättre säkerhetsappar på Play Store, och det känns inte fullt nödvändigt att ta upp telefonminne med appen. Sån tur var är den därför möjlig att avinstallera.

Smartworld



Och nomineringen för mest onödiga app går till: Smartworld! För att vara seriös kan jag säga att jag fullt ut förstår varför LG har inkluderat denna app. Företag som Samsung har länge inkluderat en extra affär för appar, och det är precis vad nu även LG gör- Det är ett enkelt sätt att tjäna lite extra pengar per såld telefon. Men jag, personligen, skluue inte köpa en app därifrån. Förutom att appen har betydligt sämre apputbud och layout än Play så kan du inte använda de köpta apparna på en annan telefon (om inte även denna är gjord av LG).

Uppdateringscenter



LG har lyssnat och gett oss ett alternativ att avinstallera flera av apparna som kommer med telefonen. Men du kan även uppdatera apparna. Detta är toppen då en uppdatering till en enstaka app inte kräver en stor uppdatering av systemet. Här har de slagit huvudet på spiken! Det är även här du mottar mjukvaruuppdateringarna.

Uppgifter




En enkel liten app som helt enkelt låter dig lägga till saker du ska göra, som du sedan kan cheka av när du är klar. Dessutom ingår en snygg widget!

Video Guide




Extremt väldesignad rundtur av telefonen som visar några av de mest användbara funktionerna i G2. Jag kan tänka mig att det hjälper nybörjare till Android mycket!

Videoredigerare




Äntligen en bra videoredigerare! Här kan du göra det mesta. Förutom att klippa och klistra filmer kan du även lägga till text över klippen, och dessutom olika "stilar" som faktiskt är rätt välgjorda. Det som saknas är väl

Voice Mate
Väder
Webbläsare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates