tisdag 15 oktober 2013

Hemskärmen!

Nu närmar jag mig slutet på testpilottävlingen och denna veckans tema kommer att vara Interfacet, eller kort beskrivet hur man använder telefonen. Jag tänkte börja med att ta en titt på den app som används mest.
Hemskärmen, eller som vissa kallar det launchern, är toppen!

Hemskärmsinställningar



Något som jag inte vet om någon annan tillverkare har är ordentliga inställningar för hemskärmen. Här kan du ex. ändra animationer eller tvinga landskapsläge. 

Widgetar



LG inkluderar många widgetar med sina appar, och en del av dem är riktigt användbara. Dessutom gillar jag generellt sättet de valt att designa dem på, då de tenderar att vara betydligt mer enkelt upplaggda än själva apparna. Det finns två olika sätt att lägga till widgets. Det första sättet är, som de flesta vet vid det här laget, att långtrycka på hemskärmen. Då dyker det upp en meny nertill som visar alla olika widgetar i en snygg layout. Men det går även, i ren Androidanda, gå in i applådan och därifrån välja en widget att placera ut. 

Det känns kanske lite onödigt att ha två lösningar för samma sak, och det hade varit bättre om de hade skippat widget-fliken i applådan.

Teman


Standardtemat.
Marshmallow.
Tredjepartstema.

Något som sorgligt nog nuförtiden är ovanligt är att telefontillverkarna inkluderar teman i sina telefoner. Det är ett enkelt sätt att göra din telefon personligare, så jag blev glad när jag märkte att LG hade byggt in funktionen i gränssnittet. Med telefonen kommer bara två teman, men det finns massvis med inofficiella teman som cirkulerar på nätet som är väldigt enkla att installera och ej kräver root.

Applådan



Applådan har ett rätt vanligt utseende, men LG har inkluderat några egna finnesser. Förutom att kunna ändra ikonstorleken kan du även gömma appar, så att de inte visas. Programmen kan sorteras i alfabetisk ordning, efter nerladdningsdatum eller helt enkelt i en personlig ordning. Något som är negativt med ordningen är att du inte kan skapa en mapp förrän du går in i personligt läge. När du väl är där kan du skapa mappen och sedan återgå till alfabetisk ordning. Detta känns smått omständigt. Du kan även söka bland dina appar.

Designen

Launchern är definitivt ett positivt inslag enligt mig, och står klart över designen i flera andra appar. Jag tycker däremot att LG kunde valt en mer simpel stil. För att förklara detta kan man ta en titt på Samtalsikonen. Den består av en grön kub med någon sorts "solskenseffekt", och i kuben finns det en vit telefon med skuggeffekter. Jag förstår vad LG har tänkt eftersom att ikonen är synligare, men det kunde ha lösts på ett bättre sätt. Men sammanfattat tycker jag faktiskt att LG gjort ett bra jobb med ikondesignen. Inte lika barnslig som i ex. iPhone, men ändå färgglad och rolig.

En snygg effekt är dessutom att notifikationsfältet är transparent på hemskärmen.

Summa summarum är jag imponerad av hemskärmen, även om det finns en del småsaker att bättra på.
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Designed By Seo Blogger Templates